Quote

Every moments that I spend with my children is a blessing from Allah. Inshaa Allah I will try to stick around as long as I could through out their childhood, loving and guiding them all along the way. Hopefully they will remember me, their only mother, when they lead their own life.

Tuesday, April 16, 2013

Super Baby - Dr. Jenn Berman

alhamdulillah saya telah selesai membaca buku ini. cuma ada 3 bab yang saya sengaja tinggalkan kerana ia masih belum dalam lingkungan interest saya. inshaa allah i will come back to this book when the time comes. saya sangat mencadangkan para ibubapa untuk membaca buku ini.

this book is not about raising superbabies; it's not about how to teach your babies how to read, count, spell, or make your baby a genius. it's about raising parents' consciousness.

sedikit ringkasan mengenai bab2 yang telah saya baca :

bab 1 : bagaimana untuk mewujudkan komunikasi dan interaksi yang didasari kepercayaan dan rasa hormat dengan anak anda (even whe he's still a baby!)

bab 2 : bagaimana untuk mewujudkan bonding yang baik dengan anak dan membina kebolehan ibubapa untuk memberi respon yang bertepatan dengan kehendak anak? dan mengapa kebolehan untuk membaca cue dari anak adalah penting.

bab 3 : bagaimana jadual boleh memudahkan hidup anak anda dan anda sendiri sebagai ibubapa.

bab 5 : cara untuk develop bahasa dan percakapan.

bab 6 : sign language; mengapa ia satu kelebihan untuk mengajar anak sign language?

bab 7 : cara untuk mengajar anak bilingual (atau lebih).

bab 8 : bab khusus mengenai buku dan bayi. cara membacakan untuk bayi; bagaimana memilih buku yang baik, buku apa yang patut dijauhi dan lain-lain.

bab 9 : anak dan bermain. kenapa bermain adalah penting untuk kanak-kanak? dan mainan apa yang sesuai untuk setiap peringkat umur (0-3 tahun).

bab 10 : kenapa TV berbahaya untuk kanak-kanak (even if it's "educational") dan cara untuk menguruskan/mengajar anak seharian tanpa perlu kepada TV (atau screen).

2 comments:

  1. Salam sist, sorry to bother you. Dont wish to intrude. I think I am quite interested with this book. May I know where can I get it and if you dont mind can I get your contact details as well. Thanks - MYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, i bought this book from Kinokuniya KLCC.

      Delete