Quote

Every moments that I spend with my children is a blessing from Allah. Inshaa Allah I will try to stick around as long as I could through out their childhood, loving and guiding them all along the way. Hopefully they will remember me, their only mother, when they lead their own life.

Wednesday, May 14, 2014

Ciri-ciri peraturan yang baik

Soalan biasa yang sering kali ditanya oleh ibubapa : macam mana untuk buat anak dengar cakap? Kenapa anak kerap langgar expectation (rules) ibubapa pada mereka? Ibu suruh share, tak mahu share, ibu suruh masuk tidur, dia main lagi, ibu suruh mandi, dia menangis berguling-guling tak mahu, ibu suruh makan duduk dia buat tak tahu ja, ibu suruh berhenti tengok video dia marah-marah, ibu suruh mengaji dia kata penat etc.

Mistaken behavior anak-anak boleh berlaku atas beberapa sebab :

1- anak tidak pasti apa maksud peraturan/expectation tersebut
2- anak tidak pasti bagaimana nak ikut peraturan tersebut
3- anak tidak tahu apakah perlakuan yang sesuai untuk menggantikan mistaken behavior-nya
4- anak tidak ada kemampuan untuk mengikut peraturan tertentu. (tak sesuai dengan tahap perkembangannya pada waktu itu)
5- anak fikir peraturan itu tidak masuk akal.
6- anak tidak ada benefit/kepentingan bersama pada peraturan tersebut.
7- anak dapat benefit dari kelakuannya yang negatif itu.
8- anak dapat mesej yang bercampur-aduk mengenai kepentingan sesetangah peraturan.
9- anak hendak menguji ibubapa untuk melihat sejauh mana ibubapa boleh bertolak-ansur dengan mereka.

Tahukah ibubapa bahawa peraturan/expectation yang baik itu ada ciri-ciri tertentu. boleh jadi anak kita berkelakuan negatif atau defy kita kerana peraturan yang tidak di-warrant dengan betul.

1- peraturan mesti reasonable; iaitu peraturan yang anak mampu untuk ikut. Mampu bermaksud anak boleh melakukannya secara fizikal dan ada pengetahuan mengenai perkara itu. Jadi dalam hal ini, ibubapa perlu tahu tahap perkembangan anak, pengalaman anak yang lepas, kemampuan mereka pada waktu tersebut dan jenis tugasan yang perlu dilakukan. Antara contoh peraturan yang tak reasonable ialah ibu expect anak untuk kemas dan simpan mainan macam dia kemas.

2- peraturan mesti memberi benefit kepada anak. Ia mesti mempunyai long-term benefit kepada perkembangan anak, bukan saja ibubapa. Contoh peraturan yang tidak memberi benefit kepada perkembangan anak ialah kanak-kanak mesti diam sepanjang waktu makan. Ini hanya beri benefit kepada adults supaya adults boleh enjoy makan dengan tenang tapi tidak untuk anak; kerana anak-anak kecil memang banyak bercakap sesuai dengan perkembangan mereka. Yang sepatutnya adalah memberikan limitations iaitu bercakap ketika makanan sudah habis dikunyah (contohnya).

3- peraturan mesti definable. Definable bermaksud anak dan ibubapa mempunyai kefahaman yang sama mengenai maksud peraturan itu. Peraturan yang baik itu diberikan detail yang cukup. Kadang-kadang sesetengah peraturan boleh jadi mengelirukan bagi kanak-kanak. Contohnya, "Main elok-elok", "Kamu baik-baik la, jangan macam ni", "Hormatlah, tak baik macam tu." Ini contoh peraturan yang samar-samar. Bagi anak kecil, mereka mungkin sudah usaha untuk comply tapi boleh jadi kecewa kerana usaha mereka masih tidak capai standard mak kerana tidak faham bagaimana yang dikatakan main elok-elok, beradab etc.

4- Peraturan mesti positif. kanak-kanak sangat berjaya dalam mengikuti peraturan yang positif yang menyuruh mereka MELAKUKAN sesuatu instead of MELARANG mereka melakukan sesuatu (JANGAN). Lebih mudah untuk anak respon apabila mereka diberitahu "Letak tangan kamu dalam poket" instead of "Jangan tolak orang", "Jalan" instead of "Jangan lari", "Makan nasi" instead of "Jangan main nasi tu."

Diterjemah dan diolah dari buku "Guiding Children's Social Development and Learning."

No comments:

Post a Comment